новости

Czy jesteśmy bezpieczni, gdy piorun uderza w nasz samochód?

2019-07-29 11:53:45

Wielu ludzi uważa, że samochód zapewni im bezpieczeństwo, ponieważ jego opony są wykonane z gumy. To jednak nieprawda. W rzeczywistości gdy uderza piorun, prąd elektryczny spływa po zewnętrznej części samochodu i przenika do ziemi pod spodem. Dzieje się tak, ponieważ samochód zachowuje się jak mobilna „klatka Faradaya”, czyli obudowa otoczona całkowicie przez metalowe przewodniki, które zapobiegają wnikaniu pola elektromagnetycznego do wewnątrz.


Problem polega na tym, że dzisiejsze samochody mają coraz więcej części niemetalowych, które zakłócają ochronny efekt Faradaya. Mają również więcej obwodów elektrycznych. Część energii elektrycznej pochodzącej z pioruna może przepływać przez te obwody do potencjalnie niebezpiecznych części metalowych, takich jak radia, ładowarki telefonów komórkowych i jednostki GPS, a także klamki, pedały i kolumna kierownicy. Zdarzały się przypadki „usmażenia” systemów elektrycznych przez pioruny, a nawet otwarcia poduszek powietrznych z powodu nagłego wyłączenia silnika.

Jak można zadbać o swoje bezpieczeństwo podczas gwałtownej burzy? Najlepiej jest pozostać w pokrytym metalem pojeździe, zatrzymać się na poboczu, włączyć światła awaryjne, wyłączyć silnik i przeczekać burzę. I nie dotykać radia ani telefonu komórkowego, szczególnie jeśli jest podłączony do ładowarki.

Подробно

Nowy samochód elektryczny czerpiący energię ze słońca

2019-07-29 13:16:34

Holenderska firma technologiczna Lightyear planuje wprowadzić na rynek samochód elektryczny wykorzystujący do ładowania panele słoneczne. Aerodynamiczny sedan Lightyear One z włoskim designem ma mieć zasięg do 725 km (WLTP) częściowo dzięki ogniwom słonecznym umożliwiającym ładowanie pojazdu światłem dziennym. Firma twierdzi, że przejeżdżając samochodem Lightyear One 20 000 km rocznie po pochmurnej Europie Północnej, około 40% tej odległości pokonamy dzięki energii słonecznej.


Dla producentów pojazdów elektrycznych wyzwaniem był zawsze brak miejsca na samochodzie na wystarczającą liczbę paneli słonecznych. Do tej pory dzięki słońcu udawało się zasilać jedynie niskowatowe akcesoria, takie jak systemy nagłośnienia i klimatyzacji. Zaskakujące jest to, że na dachu i masce Lightyear One znalazły się panele słoneczne o powierzchni aż 5 metrów kwadratowych wyposażone w ogniwa, które mają być o 20% bardziej wydajne niż tradycyjne. Dodatkowo szkło, z którego wykonane są ogniwa, jest tak wytrzymałe, że osoba dorosła może po nich przejść, nie powodując wgnieceń.

Luksusowy samochód Lightyear One z pewnością nie będzie tani – to koszt 149 000 EUR (z VAT) – choć firma twierdzi, że sprzedała już 100 modeli z „pionierskiej edycji”, która wejdzie na rynek w 2021 roku, w specjalnej cenie 119 000 EUR. To obiecujący krok naprzód, ale na razie nie możemy określić go mianem „bardziej ekologicznej mobilności”, dopóki cena tej technologii nie zbliży się do cen tańszych pojazdów.

Подробно

Konsorcjum AGC ogłasza pierwsze na świecie anteny zintegrowane z szybami do komunikacji 5G w paśmie 28 GHz.

2019-06-28 06:48:27

Innowacyjne zastosowanie przezroczystych anten zintegrowanych z szybami w samochodach podłączonych do sieci 5G.

Firmy AGC, Ericsson i Domoco osiągnęły to, co uważa się za pierwszą na świecie mobilną telekomunikację 5G wykorzystującą anteny zintegrowane z szybami do nadawania i odbierania sygnałów radiowych w paśmie 28 GHz. Testy z zastosowaniem pojazdu wyposażonego w wiele anten zintegrowanych z szybami i poruszającego się z prędkością około 30 km/h zostały pomyślnie zakończone w kwietniu.



Sygnały radiowe 5G w paśmie 28 GHz są poważnie osłabione, gdy przechodzą przez szyby samochodu do jego wnętrza. Ponadto fale radiowe z miejskich stacji bazowych 5G docierają do pojazdu z różnych kierunków. Dlatego też nowe anteny AGC zintegrowane z szybami były stosowane w wielu pozycjach w pojeździe testowym, w tym w szybie przedniej, szybach bocznych i szybach tylnych. W testach potwierdzono, że te anteny płynnie przełączają się podczas jazdy samochodem, umożliwiając przesyłanie i odbiór danych 5G w idealnych kierunkach z maksymalną siłą sygnału i stabilnością.

Te anteny AGC 5G zintegrowane z szybami są bardzo małe i przezroczyste, dzięki czemu można je montować dyskretnie, nie psując wyglądu pojazdu ani linii wzroku pasażerów. Materiał wideo z przeprowadzenia testu: https://www.youtube.com/watch?v=A8X3maTIBGQ&feature=youtu.be
Подробно
Все новости

The nordglass.pl website uses cookies for the purposes of: maintaining the User's session (after logging in), saving product presentation settings and browsing products, saving the contents of the basket, saving information about new visits, browsing frequency and purchasing products.

Go to the site